Sivut

sunnuntai 3. helmikuuta 2013

Vastine

No nyt on maistettu sitten jo julkisuuden tuomaa kiroustakin, vai voiko näin edes sanoa jos on iloinen jostain asiasta vai onko julkisuus aina kirous ? Blogini eräs teksti on aiheuttanut pienimuotoista kohua tuolla erään kaupan facebook -sivuilla ja ajattelinkin että kirjoittelen tähän keskusteluun pienen vastineen jottei asia jää enää kenellekään epäselväksi. Tällä kirjoituksella en siis edelleenkään moiti ketään, en hauku ketään, en halua aiheuttaa kenellekään mielipahaa enkä todellakaan puhu kenenkään muun puolesta. Omat mielipiteet ovat jokaisella ja minä ainakin aion niistä pitää kiinni viimeiseen tappiin saakka.

Kirjoittelin siis tuossa tammikuun puolella pienen tekstin Ikihopea -nimisestä korutarvikeliikkeestä tuolla Oulun seudulla, tämähän oli jo riittämiin siihen että "julkisuus" oli taattua. Tuskin kuitenkaan sen vuoksi että kerroin mielipiteeni vaan sen vuoksi että satuin olemaan tätä mieltä. Oma mielipiteenihän perustui tähän yhteen ja ainoaan kokemukseeni kyseisestä kaupasta ja pysyn kyllä edelleen puheideni takana. Facebookissa kyseisen kaupan sivuilla oli käyty vilkasta keskustelua minun mielipiteistäni ja minun omiin kokemuksiini perustuvista seikoista, jep. Jotenkin tuntui kummalliselta että tekstini oli bongattu tuolta tuhansien korujuttujen joukosta ja laitettu jakoon heidän sivuilleenkin vielä, kivahan se on julkisuutta saada, mutta mielestäni tuo teksti oli jaettu hieman kyseenalaisin "keinoin".

Kirjoituksessani kerroin siis silloin kuinka olin käynyt heidän korutarvikeliikkeessään ja olin ollut pienoisen tyytymätön kokonaisuuteen. En siis missään nimessä pelkästään myyjän toimintaan, en kaupan yleiseen ulkoasuun, en hinnoitteluun vaan kokonaisuuteen. Kokonaisuuteen ja viihtyvyyteen vaikuttavat mielestäni sekä oma mieliala että myös se kuinka tulen esimerkiksi palvelluksi kaupassa. Myyjä olikin erittäin ystävällinen kaupassa ja tarjoutui kyllä auttamaan, mutta asiassa ei päästy kovinkaan pitkälle ehkäpä juurikin sen vuoksi että yhteistä sopivaa kieltä ei löytynyt. Tekstistäni ei missään välissä saa sellaista kuvaa että kuvailisin korutarvikeliikettä millään muotoa rasistiseksi, kuten siis heidän facebook -sivuillaan erikseen mainitaan. Olenkin erittäin kummissani tästä heitosta enkä todellakaan ota tätä "kommenttia" omiin nimiini.

Mitä taas tulee siihen että olin tyytymätön kaupan tarjontaan johtuu siitä että olen tottunut siihen että ostaessani nauhallisen helmiä, saan käsiini täyden nauhan jossa on kaikki hyviä helmiä. Toisaalta taas, mikäli ostat suuremman erän jotain tuotetta saat taatusti käsiisi aina muutaman hieman heikomman yksilön. Näinhän on myös esimerkiksi kaupassa asioidessasi, mikäli valitset mandariinipussin, siellä varmasti on edes se yksi hieman huonompi herkku joukossa. Eli siis tässäkin asiassa tekstin lukijan olisi syytä lukea teksti hieman huolellisemmin, eikä aina uskoa sitä ensimmäistä virkettä tai ajatusta aiheesta. Tässäkin tahdoin mainita tämän tukku/yksilöostamisen koska tähän aiheeseen oli myöskin takerruttu tuossa kirjoituksessani. Mikäli ostat helmiä yksittäin, tottakai sitä valitaan omasta mielestä parhaimmat sieltä joukosta, mutta ostaessasi suuremman erän, et voi aina olla varma että kaikki on juurikin sitä parhainta laatua.

Kaupan hinnat taas olivat omasta mielestäni hieman hintavat, mutta ymmärrän toki kyllä senkin, ihan vaan sen vuoksi että kauppa sijaitsee keskellä Oulun keskustaa ja vuokrat ovat liiketiloilla siellä taatusti kalliimmat kuin syrjäisemmässä. Kaupassa asioidessani tiesin tasan tarkkaan millaisia helmiä olin ostamassa ja tiesin millaisia lasihelmet voivat olla, siksipä en niitä montaa nauhallista ostanutkaan. Kaikki nauhoissa olevat käyttökelpoiset helmet ovat jo päässeet käyttöön, mm. avainnauhoihin, joten en siis tälläkään kertaa kritisoi sitä että laatu olisi ollut niin surkeaa ettei siellä ollut mitään käyttökelpoista. Lasihelmet olivat halpoja ja kuuhelmistä olinkin erittäin tyytyväinen, ne olivat erikoisia enkä ole muualla samankaltaisiin tutustunut, joten siitä plussaa hymyn kera :)

Minusta oli mukavaa ja mahtavaa että kirjoittamani teksti herätti kiinnostusta ja olen erittäin tyytyväinen myös siitä että tämän kirjoituksen myötä korutarvikeliikkeeseen on sadellut kävijöitä huomattavasti enemmän :) Tämä saa minut hymyilemään ja olemaan iloinen liikkeen puolesta. Ehkäpä eksyn itsekin vielä joskus kauppaan asioimaan, ihan vaan sen vuoksi että rakastuin heidän riipusvalikoimaansa sekä kuupintaisiin helmiäislasihelmiin ;)

Toivon todella että kyseinen kauppa panostaa asiakaspalveluun ja tietämykseen, koska ne ovat mielestäni avainsanoja menestyvään yritykseen. Mainostusta myös sinne kadun varteen tästä kaupasta jotta ihmiset löytävät sinne, itse en huomannut mitään mainoksia missään :) Toivottavasti tästä täsmennyskirjoituksesta oli joillekuille hyötyä ja ajatukseni tulevat selkeästi ilmi, eivätkä siis MITENKÄÄN negatiivisesti. Ja korostan vielä sitäkin seikkaa näiden kaikkien muiden lisäksi että kirjoituksellani en hakenut kaupalle huonoa mainetta, en hakenut kaupalle huonoja kävijämääriä enkä todellakaan toivonut kaupalle mitään negatiivista, vaan ne edelleenkin olivat minun omia mielipiteitäni. Kummallista että jotkut saavat näinkin yksinkertaisesti kirjoitetusta tekstistä ihan erilaisen käsityksen.

Pitäkäähän lippu korkealla !

9 kommenttia:

  1. No hyvä kun vinkkasit, moista kaupapa en tiennyt olevankaan,joten käynpä tutustumassa!
    Ja provikat sulle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kiva että löyty joku putiikki vielä mistä et tiennytkään, käväseppäs katsastamassa heidän nettisivunsa :)

      Poista
    2. Kävin siellä verkkokaupan sivuilla. Hinnat ei huimanneet päätä,mutta toimituskulut olivat ihmeen suuret,joten en tehnyt tilausta!

      Poista
  2. No en tienny minäkään moisesta kaupasta :) eiku vilkasemaan..

    VastaaPoista
  3. En mä ainakaan sun kirjoituksesta saanut sellaista kuvaa että liike olisi jotenkin kelvoton, (verkkokauppa on jotenkin sekava ja mua ärsyttää se alalaidassa kulkeva teksti) Piti nyt käydä lukemassa että mitä siel faces höpistiin ja itse liikkeen edustajahan lähinnä kiittelee et tulee palautetta ja ilmeisesti uusia asiakkaitakin, jonkun toisen mielestä ei kai saisi koskaan mistään mitään sanoa. Hyvä että pysyt sanojesi takana, mielipiteitä pitääkin olla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Susanna että kommentoit tähän aiheeseen :) Itse liikkeen edustaja kyllä ihan selkeästi kiittelee asiakastulvasta, mutta samalla kuitenkin muistaa mainita etteivät he ole rasisteja ?! En ymmärtänyt mistä tuo kommentti oli saanut alkunsa, ei ainakaan minun kirjoituksestani, oli siis ihan pakko tehdä pienoinen vastine tästä koko aiheesta.

      Kiitos paljon kannustuksesta ja sanoistasi, minä kyllä taatusti pysyn sanojeni takana ;)

      Poista
  4. Moi!

    Luin tekstisi jo silloin, kun se ilmestyi ja minusta se oli mielenkiintoinen! Kyllähän kauppoja/ravintoloita/palveluita jne. vertaillaan ihan joka paikassa ja kaikilla saa olla oma mielipiteensä. Minusta oli todella kiva lukea kokeneemman helmeilijän mielipiteitä eri liikkeistä. Toivon niitä jatkossakin. Rasistiasioista olen mielestäni melko tarkka, eikä kyllä sinun kirjoituksestasi tullut mitään negatiivista mieleeni... Kyllä kai sen saa sanoa, jos myyjä ei osaa tarpeeksi kieltä, ei se ole kenenkään aliarvioimista tai vainoamista.

    Kiitos edelleen hyvästä blogista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Lena-Marlena sanoistasi, piristi kummasti :) Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja siksi minusta tuntuukin hassulta että jotkut ovat ottaneet sanani niin oudosti, noh, mutta kaikkia ei voi miellyttää. Onneksi mulla on kuitenkin niin ihania lukijoita jotka jaksaa kannustaa ja olla mun kanssa samaa mieltä :)

      Poista

Kiitos että jätit kommentin, tulethan käymään jatkossakin !